
DeRLAS Vol 2 No 1 Day

DeRLAS Vol 2 No 1 Day.html[8/29/2016 9:10:45 PM]

Delaware Review of Latin American Studies
        
Vol. 2  No. 1     December 15, 2000


 
The United States Media and the Guatemalan Coup d'etat of 1954

John Kyle Day

PhD candidate

Department of History

University of Missouri-Columbia

Introduction

The media has always played a significant role in the tradition of United States
intervention in the internal affairs
of Latin America. From the earliest days
of the Republic, foreign policy has to an extent been influenced by the
U.S.
 Constitution’s guarantee of a free press. Nowhere is this more apparent than
 in U.S policy toward Latin
America. Consciously or not, the media has been pivotal
in the U.S. taking a more direct role in Latin American
affairs than its official
policy has ever stated. The Monroe Doctrine, the premier statement of U.S. foreign
policy
that was originally drafted in 1823 to grant formal recognition to the
new republics of Latin America and to halt
further conquest of the Americas by
 European empires, has in turn also been used to justify United States
intervention
into the affairs of its sister nations of the Western Hemisphere. The media has
always been involved
in this intervention. Whether motivated by what has been
perceived as protection of national self-interests or a
sense of paternal obligation
 toward its southern neighbors, the U.S., with the aid of its media, has traditionally
constructed a largely unilateral foreign policy in American affairs.

This does not mean, however, that the media has had a predominate influence
upon public opinion and has thus
directly constructed U.S. foreign policy toward
Latin America. Within the realm of U.S.-Latin American relations,
the U.S.
media has generally served as a tocsin that has accentuated, but not created,
public attitudes towards
particular situations in Latin America. Explicitly,
the media historically has not determined how U.S. citizens and
their leaders
feel toward Latin America, but it has largely determined what the U.S. citizenry
thinks about. Thus,
although the media has not constructed the specific U.S.
 policies toward Latin American nations, it has
contributed to what U.S. leaders
have determined vital to the nation’s interests.

There are numerous instances where the media undertook this role in U.S.-Latin
American relations prior to the
Second World War. For example, in the Spanish-American
war of 1898, the media played a significant role in
galvanizing public opinion
 to support U.S. intervention. The “yellow journalism” of the period—specifically
 the
exaggerated depiction of the questionable sinking of the U.S.S. Maine and
other alleged atrocities committed by
the Spanish—aroused the American public
into supporting intervention. Likewise, journalists’ glorified depiction of
the charge up San Juan Hill contributed, among other things, to the persona
 of Theodore Roosevelt as an
American folk hero and would be integral to his
eventual ascendancy to the presidency in 1901. Another instance
where the U.S.
media assumed this alarmist role was U.S. attitudes toward Nicaragua in the
period between the
world wars, particularly the relationship between leftist
 ideologues and General Augusto César Sandino.
According to American
 journalist Shirley Christian, Sandino in the 1930’s became the “darling of
 avant-garde
political and socialist activists in New York, Mexico, and Europe” with
 the aid of favorable press coverage by
liberal American journalists such as
Carleton Beals of The Nation.1

Both of these examples demonstrate how the media has contributed to U.S. foreign
policy by focusing the nation’s
interests upon these particular situations.
The media did not, however, significantly alter U.S. actions to the point
where
policymakers would have acted differently in Cuba or Nicaragua if the media
had not taken the stance that
it did. The media had aroused public support
for the Spanish-American War by sensationalizing these events, yet
the U.S.
would have certainly become involved in Spanish-Cuban affairs at sometime in
the near future even if the
U.S.S. Maine had never been sunk in Havana
harbor. Given the overwhelming amount of U.S. financial interests
in Cuba,
coupled with the race for empire that the U.S. was running with the European
powers under the climate
of Realpolitik, it was only a matter of time
 before the newly emerged superpower sought control over the
Caribbean Sea.
Similarly, given the isolationism inherently predominant in any U.S. foreign
policy, the occupation
of Nicaragua by U.S. Marines would still not have lasted
through the Great Depression even if Sandino had not
received favorable coverage
by the U.S. press. When President Herbert Hoover decided to end occupation
 of
Nicaragua in 1931,2 he
was bowing to isolationist political pressure that has always existed in the
U.S.  Hoover

3

http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#1
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#2
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#3


DeRLAS Vol 2 No 1 Day

DeRLAS Vol 2 No 1 Day.html[8/29/2016 9:10:45 PM]

withdrew the Marines—in Christian’s words—“largely in reaction
to the public [U.S.] outcry against intervention.”  
In this same light, the deification of Sandino by American leftists was but an
 early rendition of the New Left’s
support of other third world insurgents—such
as Fidel Castro and Ernesto “Che” Guevara—in the 1960s. These
may be oversimplifications,
and surely the media’s relationship with both the Spanish-American War and the
U.S.
occupation of Nicaragua require individual studies, but these examples illustrate
the general pattern of a triangular
relationship between the U.S., the American
media, and the Latin American nations in which the U.S. has become
involved.

Nowhere can this triangular relationship be seen more clearly than in the
1954 coup d’état in Guatemala, where
with U.S. assistance a republican
form of government with a democratically elected president was overthrown in
favor of a military dictatorship. Studies such as Stephen Schlesinger and Steven
Kinzer’s Bitter Fruit: The Untold
Story of the American Coup in Guatemala (New
York: Doubleday, 1982) and Richard H. Immerman’s The CIA in
Guatemala: The
Foreign Policy of Intervention (Austin: University of Texas Press, 1982),
have both exposed the
media’s prominent role in the events that led to the
demise of President Jacobo Arbenz Guzmán by forces led by
Col. Carlos
Enrique Castillo Armas. Particularly, Schlesinger and Kinzer have proven the
influence upon the U.S.
media establishment by the public relations machinations
 of Edward Bernays of the United Fruit Company of
Boston, Massachusetts.4 
Schlesinger and Kinzer have shown how Bernays used his intimate contacts within
the
American media establishment to portray the expropriation of United Fruit’s
lands and other reforms by Arbenz as
iniquitous and contrary to U.S. interests.
However, Immerman, Schlesinger and Kinzer, as well as other authors
addressing
the period, have not explicitly addressed exactly how journalists conveyed the
events surrounding the
overthrow of Arbenz to their readers. Considering the
 dim view that the U.S. populace has traditionally held
toward foreign intervention,
 one would likely assume that a few if not many journalists would question and/or
criticize the Eisenhower administration’s decision to intervene in Guatemala.
But this was not the case. As will be
seen, the U.S. media supported its government’s
actions almost absolutely. Thus, an assessment of the media’s
depiction of events,
 combined with an examination of general trends in society and culture, is needed
 if an
understanding is to be reached of exactly how and why the U.S. media supported
the Eisenhower administration.

This paper will examine the media’s coverage of the events of 1954 that led
to the overthrow of the duly elected
Arbenz with aid from the U.S. Specifically,
 the presentation of events by the Christian Science Monitor, The
Nation, the New York Times, and Time and Newsweek magazines
will be addressed. Though these periodicals by
no means cover the entire spectrum
 of U.S. journalism of this or any era, they are key national mainstream
publications,
widely read and highly influential. Therefore, these periodicals provide for
 this study an adequate
representation of the prevalent trends within the U.S.
media during the period.

By examining these periodicals’
coverage of the Guatemalan coup d’état of 1954, this paper will
show that during
the period the U.S. media failed in its responsibility to objectively
report upon the activities of its government within
Latin America in general
and Guatemala in particular. This failure by the journalism community was the
result of
preexisting notions of paternalism, the historical precedent of intervention,
financial and political ties between U.S.
media and business interests in Latin
America, and most importantly, the prevailing climate of public opinion that
existed in the U.S. during the Cold War. The subsequent coverage of these events
by the U.S. media directly
contributed to the allowance of the U.S. government
 to conduct a largely clandestine foreign policy without the
public being properly
 informed of neither their government’s actions in Guatemala nor affairs transpiring
within
Latin America at large. The inadequate news coverage in turn added to
the continuing antagonism felt by Latin
Americans toward the U.S., as well as
the traditional iniquitous relationship between the two peoples.

Certain questions need to be answered concerning the U.S. media in this affair
if the above arguments are to be
proven. Did the U.S. press look favorably
 upon a situation that was apparently in direct contrast to American
ideals
 concerning democracy and republican forms of government? Was the U.S. media
 indifferent, or did it
protest? Another question that needs to be answered
is whether or not the press’s opinions reflected their views
toward the Eisenhower
 administration. This area of inquiry should really not have existed, since
 the U.S. led
“Operation Success” was supposedly covert. Yet the articles used in this study
 clearly show that the U.S.’s
clandestine role was one of the worst kept secrets
of the Eisenhower administration. None of the periodicals used
in this study
ever publicly declared U.S. involvement in the coup d’état, but
the insinuation was everywhere: the
analogy of the elephant in the living room
that everybody knows is present, but nobody discusses, seems to fit in
this instance.
Therefore, the media’s views toward this supposed secret should be addressed.
Whether or not the
media justified the events of 1954 as necessary to the defense
of U.S. interests, or condemned them as typical
“Yanqui imperialism” should also
be taken under consideration. Lastly, though the Fourth Estate has traditionally
not been regulated by the system of checks and balances constructed by the U.S.
Constitution, it still has been
influenced by and responsive to the prevailing
ethos of its society. Thus, a general, albeit brief, assessment of the
political
atmosphere of both the U.S. and the world at large should be undertaken if a
complete understanding of
the events of Guatemala in 1954 and the American media’s
reaction are to be placed into proper context.

http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#4


DeRLAS Vol 2 No 1 Day

DeRLAS Vol 2 No 1 Day.html[8/29/2016 9:10:45 PM]

The U.S. Media and the Overthrow of President Arbenz

The Guatemalan revolution lasted from 1944 to 1954. A complete analysis of the
U.S. media’s role and reaction to
this entire period is beyond the scope of this
study. Therefore, four events of 1954 crucial to the fall of Arbenz will
be addressed;
(1) the Organization of American States (OAS) conference; (2) the Alfhem arms
shipment; (3) the
Castillo-U.S. led insurrection—including Washington’s explanation
as well as the United Nations Security Council
and the OAS proceedings; (4) the
aftermath and the media’s response to the outcome. There are other significant
events involved in the eventual ascendancy of Castillo, but these four were the
 most prominent and therefore
received the most media coverage and generated the
most editorials and strongest viewpoints. Therefore, they
provide an adequate
assessment of the media’s opinion towards the entire affair.

The fall of the dictatorship of Gen. Jorge Ubico in 1944 began a period of
progressive reform in Guatemala that
lasted for ten years. Under the leadership
 of Dr. Juan José
 Arévalo, the Guatemalan government enacted
legislation—in such areas as
education, agriculture, land, labor, and administration—which sought to break
 the
hold of the rural oligarchy and foreign interests in order to incorporate
 the vast majority of the populace into
national affairs and improve their status
 in society. Upon election to the presidency in 1950, Jacobo Arbenz
Guzmán
continued these reforms, attempting to transform the third world country “into
a modern capitalist state.”5
The
most ambitious reform was a massive agrarian redistribution law, which divided
up the large estates (fincas)
of the native and foreign elite, to be allotted
 to individual small farmers or be worked collectively as communes
(ejidos).
Most affected by this agrarian reform law was United Fruit Company of Boston,
which had over 200,000
acres expropriated by the Arbenz government for  redistribution.6 To
 further weaken the domination of the
Guatemalan economy by U.S. companies, Arbenz
enacted other measures such as constructing transportation
facilities that would
compete and offset those controlled by foreign corporations.7 
Briefly stated, these reforms by
Arbenz led to much antagonism between his government
and these foreign companies, principally United Fruit,
who in turn took measures
to reverse the reforms and restore their monopolies. Led by Edward Bernays and
the
famous New Dealer turned Washington lobbyist Thomas “Tommy the Cork” Corcoran,
United Fruit conducted a
propaganda campaign to portray the reforms as unfair
and socialist. Specifically, United Fruit used its media and
political connections
 to depict Arbenz’s government as communist and, if not checked, would thus establish
 a
satellite of the Soviet Union in Central America.8 By
the beginning of 1954, Bernays and Corcoran’s efforts were
apparently successful,
 for the media, government, and citizenry of the U.S. all seemed convinced that
a Soviet
influenced communist state had been established in the Western Hemisphere.
 The U.S. hence launched
“Operation Success”
 to overthrow Arbenz, to be replaced with a government friendly to U.S. political
 and
financial interests.9 
This study will focus upon the media’s reaction to the main events of 
“Operation Success”
occurring mainly throughout the first half of 1954.

The controversy in Guatemala had been drawing the attention of the U.S. for
some time before the actual coup
d’état (golpe de estado)
 in June 1954. Before leaving office in 1953, the administration of President
 Harry S.
Truman began to look unfavorably upon Arbenz’s reforms, namely the
 confiscation of the lands of
U.S. companies.10 
 Continuing the propaganda assault upon the Arbenz administration instigated by
Bernays,
prominent U.S. journalists in early 1954 called attention to the iniquities
 of the Guatemalan government
throughout the first months of the year, depicting
Arbenz as a prisoner of communist influence. When the Arbenz
government, led
 by Foreign Minister Guillermo Toriello, first discovered evidence of a plot to
 overthrow the
Guatemalan regime and then publicly accused the U.S. and United
Fruit of conspiring with Guatemala’s neighbors
—namely Nicaraguan dictator Anastasio “Tacho” Somoza—in
 aiding Arbenz’s opponents, the U.S. press
dismissed the charges. For example,
 Sidney Gruson of the New York Times charged that the Arbenz
government’s
allegations was a typical strategy used in Latin American politics that
“had for its primary aim the
frightening of the opposition.”11  Time magazine—whose
 owner Henry Luce apparently was working with U.S.
officials in depicting the
 Arbenz regime in the worst possible  manner12 —described
 the accusations as “a
scenario—a sort of Reichstag fire in reverse, masterminded
in Moscow and designed to divert the attention…from
Guatemala as the Western
Hemisphere’s Red Problem child.”13 Instead
of exploring the charges made by the
Arbenz government, major U.S. periodicals
concentrated on exposing Arbenz’s arrest of political opposition, and
emphasized
 the supposed communist influences within Guatemala’s labor community. Newsweek accused
Arbenz of financing communist propaganda through Guatemalan labor unions in an
effort to provoke a response
by the U.S. that would lead to Central American
 nations uniting for “the greater glory of world Communism.”
Accordingly, Newsweek charged
 that the entire region was in jeopardy, for “Red expansion will always be a
possibility
while the focus of infection remains in Guatemala.” Accompanying this article
was a map showing the
relatively short distance between Guatemala, the U.S.,
 and the Panama  Canal.14 Numerous
 other articles in
Newsweek and the New York Times from February
 1954 portrayed the communist influences within the

http://www.udel.edu/LASP/Vol2-1Day.html#5
http://www.udel.edu/LASP/Vol2-1Day.html#6
http://www.udel.edu/LASP/Vol2-1Day.html#7
http://www.udel.edu/LASP/Vol2-1Day.html#8
http://www.udel.edu/LASP/Vol2-1Day.html#9
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#10
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#11
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#12
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#13
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#14


DeRLAS Vol 2 No 1 Day

DeRLAS Vol 2 No 1 Day.html[8/29/2016 9:10:45 PM]

Guatemalan labor movement
as endemic of the entire Arbenz government. The fact that Marxist labor leaders
such as Congressman Victor Manuel Gutierrez or Carlos Manuel Pellecer were not
official members of the Arbenz
administration was not mentioned. Instead, the
attendance of avowed communist Humberto Gonzalez Suarez—
Arbenz’s personal secretary—was
 depicted as proof that the Guatemalan government was under the Soviet
Sphere
of influence.15 With “Operation
Success” well under way by this point, the media had already seemed to
surrender
its objectivity to Cold War propaganda.

This acquiescence by the media continued, even flourished, during coverage
 of the Organization of American
States (OAS) Conference held in Caracas, Venezuela
in early March 1954. At the conference on March 5, U.S.
Secretary of State
John Foster Dulles, using American financial aid as a bargaining chip, successfully
persuaded
the conference to pass an anti-communist resolution, which, though
not stating specifically, was directly aimed at
Guatemala and in effect provided
 the U.S. with a carte blanche to intervene in Guatemala. Despite an
impassioned protest from Foreign Minister Toriello, the delegates from the
 American nations overwhelmingly
passed the resolution seventeen to  one.16 
  Although the U.S. delegation preempted the conference’s original
purpose of a
discussion of economic matters and bulldozed through the anti-communist resolution
under veiled
threats, the U.S. media simply applauded Dulles’s flagrant abuse
of economic superiority—a virtual return to the
Dollar Diplomacy of President
William Howard Taft. Most viewed the passage of the resolution as a triumph for
Dulles and the Eisenhower administration’s foreign policy. Gruson presented Dulles’s
actions as strengthening the
U.S.’s reputation within Latin America, stating
that Dulles had “succeeded in reassuring most of the delegates of
its [the U.S.]
anxious desire to participate in inter-American affairs, not as ‘the Colossus
of the North,’ but as a
friendly equal.” Gruson said further that the overwhelming
passage of the anti-communist resolution was not due
to U.S. economic pressures,
but “was a measure of the trust Latin America has developed for the United States
in
regard to this  issue.”17 
  Luce’s Time declared the resolution as “the first Western Hemisphere agreement
 that
gives real promise of stopping Communist infiltration in the Americas.”18 
 This magazine also chided Arbenz’s
response to the OAS conference, stating that
his response merely left him “Standing shoulder to shoulder with his
Marxist
 comrades,” and that he had only encouraged further communist infiltration into
 his  government.19 
Dismissing the enthusiastic response that Toriello’s protest received at the
conference from OAS delegates as
merely a face saving gesture, Newsweek quoted
one attendee who said “the clapping of hands is not always the
same thing as
the shaking of hands.”20

There were, however, some who acknowledged that Latin American delegates to
 the OAS conference were
justifiably wary of giving the U.S. a rubber stamp
with the passage of the anti-communist resolution, given the
U.S.’s history
of unilateral intervention. Many foresaw the problems in the Eisenhower administration’s
attempt to
link economic assistance with hemispheric defense of Soviet aggression.
Recognizing the hypocrisy inherent in a
U.S. foreign policy that supported
 military dictatorships in the region that suppressed civil liberties while
simultaneously denouncing governments such as Guatemala that allowed political
 dissent, some journalists
implied that the U.S. should offer the carrot before
employing the stick. For example, the New York Times editorial
of March
5, 1954 stated:
“The most democratic, and hence the most genuinely anti-Communist states are
the very
ones who are most anxious not to get entangled with this [Communism]
issue,” adding that “Communism has to
be attacked by alleviating the causes that
permit it to gain ground.”21 
  Milton Bracker of the New York Times
professed that unilateral action
in Guatemala would alienate many Latin American nations, stating “it would serve
Soviet purposes if the United States could be provoked into some sort of unilateral  action.”22 
  They did not,
however, advocate exploring the Guatemalan situation further. While
the New York Times and other periodicals
did insist that the situation
should be resolved in some manner other than military intervention, they continued
to
denounce the Arbenz government as a Soviet satellite, without offering alternative
explanations why Guatemalan-
U.S. relations had become so antagonistic.

The Alfhem arms shipment caused a similar reaction. That is, the media
 accepted as fact the notion that
Guatemala was a Soviet satellite yet recognized
 that the prevailing anti-American sentiment made the U.S.
government’s proper
 response difficult to ascertain. When the Arbenz government’s purchase of arms
 from
Warsaw Pact member Czechoslovakia was discovered aboard the freighter Alfhem in
May 1954, it set off a wave
of protest from both the U.S. government and the
American media.23 
 Most within the U.S. media agreed with
Time’s assessment that Guatemala’s
purchase of arms “amounted to the Red bloc’s first public display of big-
brotherly
 trust and confidence” that a communist state could be successfully established
 in Central America.24 
Paul Kennedy of the New York Times stated: “People from Panama to the
southern Mexican border have…been
asking themselves…whether now is the time they
have been expecting and dreading—the beginning of an all-out
Communist expansion
from a Guatemalan bridgehead.”25 
Some, however, concluded that the U.S. could not act
unilaterally in Guatemala
without drastic repercussions. Kennedy in the same article recognized that many
Latin

http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#15
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#16
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#17
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#18
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#19
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#20
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#21
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#22
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#23
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#24
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#25


DeRLAS Vol 2 No 1 Day

DeRLAS Vol 2 No 1 Day.html[8/29/2016 9:10:45 PM]

Americans saw the U.S.’s public denouncement of the arms shipment as just
 another instance of the U.S.
meddling in the internal affairs of a sovereign
 nation, when he stated that Guatemala had become a country
“where ‘Uncle Sam’ was made the butt of all conceivable types of bitter jest.”26 
Sidney Gruson of the New York
Times concurred, suggesting that U.S. attacks
upon Arbenz had only resulted in increased support for his regime:
“Washington’s outcry over this country’s purchase of arms from communist sources
 in Europe appears to have
boomeranged: It has achieved for Guatemala a greater
degree of national unity than she has experienced in a
long  time.”27 
  Despite this development of solidarity behind Arbenz, clearly the U.S. used the
 Alfhem arms
shipment as the pretext for the launch of “Operation Success.”28

When Col. Castillo led a small insurgent force into Guatemala to begin the
invasion that would lead to Arbenz’s
downfall, the U.S. media’s response was
the first time in which serious questions began to be raised about the
entire
situation, including the role played by the U.S. government.  The general
perception remained that Castillo
was leading a rebel force in the liberation
of Guatemala from Soviet domination, yet certain journalists began to
question
whether U.S. was acting appropriately and fairly in the situation. This was
 the first time that the U.S.
media divided in their opinions, with some questioning
the Eisenhower administration’s policies. The unequivocal
support that the
 media had given the administration up to this point now began to fade, with
 some even
denouncing U.S. policies toward Guatemala.

This development was seen in commentary on the Eisenhower administration’s
 efforts to block an appeal by
Guatemala to the United Nations Security Council
 to declare a cease-fire and conduct an investigation of the
situation. The
U.S. disputed Guatemala’s claims that Castillo’s forces were an act of foreign
aggression, claiming
that Castillo was leading an internal insurgency and therefore
the affair should be handled by the OAS, which the
U.S. dominated and therefore
could control the investigation by using the anti-communist resolution passed
the
previous March.29 U.S.
Ambassador to the U.N. Henry Cabot Lodge Jr. was at the time president of the
Security
Council. His efforts to stall a meeting of the council to address
the situation, then block an inquiry being pushed by
the Soviet Union, received
scrutiny in the press, namely from The Christian Science Monitor, published
in Lodge’s
—as well as United Fruit’s—hometown of Boston, Massachusetts. Correspondent
William R. Frye asserted that
Lodge’s refusal to call a meeting to address
the situation was to “erect a diplomatic shield for the…invasion forces
of
Col. Castillo Armas.”30 
Frye also contended that the U.S. delegation headed by Lodge was being inconsistent
in its assertion that the Guatemala conflict was a civil war and not a conflict
 of aggression. Frye noted the
hypocrisy of the U.S. when it had declared situations
in Korea and Indochina as acts of aggression when soldiers
of one nationality—with
 foreign material assistance—attacked members of the same nationality. But in
Guatemala, when soldiers of various nationalities—with foreign assistance—crossed
 international frontiers, the
U.S. deemed it an internal conflict.31 
The Christian Science Monitor was one of the few periodicals to call for
an
U.N. inquiry, stating, “it does not create a good impression abroad for…Lodge…to
refuse to call a meeting of that
agency to consider a Guatemalan protest. If
a UN commission would find facts embarrassing to the United States
or Honduras
or Nicaragua, they should nevertheless be faced.”32 
J.A. del Vayo of The Nation, a traditionally left-
wing journal, agreed
 that Lodge’s actions were designed to give Castillo an open hand in his invasion: “Thus
United States diplomacy took care of all contingencies. If the war against Guatemala’s
progressive regime could
not be won on the battlefield, preparations were made
 to achieve the victory through the anti-Communist
machinery set up by the Caracas resolution.”33 The New
York Times, however, continued its unequivocal support
for the Eisenhower
 administration.   Forgetting that the entire justification behind passage
 of the Caracas
resolution was to halt the spread of “world communism,” the New
York Times, in supporting Lodge’s efforts to shift
the debate to the OAS,
wrote, “Russia…is in no way concerned.” Adding,
“The Guatemalan situation is part of a
developing hemispheric situation which
 directly involves only the twenty-one nations of North and South
America.”34

The press was unabashedly sympathetic to some of the principal players involved
in “Operation Success.” Castillo
was depicted as an underdog fighting overwhelming
odds to liberate his patria from the Red menace. Numerous
times he was
referred to as the “little colonel,”
who was “unquestionably a patriot and a man of deep seated anti-
Communist convictions.”35 Likewise,
U.S. Ambassador to Guatemala John E. Peurifoy—who had also played an
integral
role in the U.S. supported Iran coup d’ètat in 1953—was portrayed
 in a similar fashion. Time described
the ambassador as a “dashing sportsman
in a green Tyrolean hat and a checked jacket,”
seemingly straight out of
a Hollywood western. Describing the role he played
in the events, Time lauded Peurifoy: “With a .38 Colt in his
shoulder
 holster, Peurifoy drove through the empty, fear-haunted streets to the armed
 forces headquarters,”
helping to save the world from Communism.36 
 Arbenz in contrast was described as a tyrant who “persisted in
typical Communist
 butchery in his last days in  office,”37 and
 who was “forced to bow for the first time in his

http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#26
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#27
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#28
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#29
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#30
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#31
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#32
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#33
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#34
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#35
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#36
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#37


DeRLAS Vol 2 No 1 Day

DeRLAS Vol 2 No 1 Day.html[8/29/2016 9:10:45 PM]

stubborn life,” when he was
ousted from office.38

The American media did address the question of U.S. participation during the
coup. Virtually all the periodicals
recognized that the U.S. was behind the
events, but they divided in their opinions as to whether the U.S. was
justified
in taking such action. Maintaining the line it had taken throughout the year, Time acknowledged
the U.S.
role and even justified some of the barbarities undertaken by the
 new regime that was installed by the U.S.
Relaying a story about a leftist
 Guatemalan judge who was killed by firing squad without the benefit of either
habeas
 corpus or a formal trial, Time dismissed the event as justified
 in light of the atrocities committed by
Arbenz, stating that the execution, “showed
that the new junta means business with any Communist criminals it
can get its
hands on.”39 
 Joseph C. Harsch of The Christian Science Monitor asserted that the U.S.-sponsored
coup was justified due to similar Soviet actions in other parts of the world: “it
would be extremely foolish of the
United States to renounce an instrument of
 policy which the Soviets use constantly and
sometimes effectively.”40Newsweek took
a similar stance, insinuating that since the U.S. clearly supported the
coup,
 it should therefore make sure that events transpire favorable to its interests,
 even if this meant landing
U.S.  Marines.41 Many,
 however, linked U.S. prestige and credibility in Latin America to the future
 actions of
Castillo. The New York Times said, “how he [Castillo] does
will affect the regard with which ourselves are held by
the other Latin Americans
for years to come.” Robert M. Hallett of the Christian Science Monitor pointed
out that
U.S. credibility in Latin America, already damaged by the coup, would
only worsen if Castillo did not continue the
reforms begun by Arévalo
and Arbenz: “Replacement of a pro-Communist government by a right-wing dictatorship
hardly will be construed by Latin Americans as a fair swap.”42

After Castillo had been successfully installed and the OAS investigation committee
had been recalled because the
outcome was no longer in doubt, the reaction
of the U.S. press was mixed.   Most, such as Henry Luce’s Time,
continued to support U.S. actions and dismiss, even justify, the anti-democratic
and dictatorial measures Castillo
quickly instituted once in power. When Castillo
 outlawed the communist party, dissolved the labor unions and
other political
 organizations, disenfranchised all illiterate peasants, and hired former dictator
 Jorge Ubico’s
henchman José Bernarbé Linarnares—who was infamous
 for using torture techniques such as electric-shock
baths—Time said
that Castillo had “finally struck at Guatemalan Communism with the sort of
command decisions
his followers have been demanding….”43 
 When Castillo held a blatantly rigged plebiscite in which he received
over 99
percent of the vote with some 486,000 votes cast,44Time asserted
that Castillo “could have won a free
and secret ballot just as  easily.”45Newsweek was
 also of this opinion. Declaring that Guatemala had “been
snatched from the clutches
 of Communism and restored to the free world,” the magazine labeled Castillo a
“middle
of the roader—some Guatemalans compare him with President Eisenhower.”46 
 Accordingly, they also
denied U.S. involvement in the coup, and asserted that
 the “Latins were happy about the whole thing.” 
Dismissing the charges of
U.S. sponsorship of the coup, Newsweek argued that even if U.S. allies
Nicaragua and
Honduras had assisted Castillo, this was not a problem since “Central
American Republics traditionally poke into
each others  affairs.”47 Though
 the New York Times acknowledged that there was a real need for reforms
 in
Guatemala, correspondent Milton Bracker defended United Fruit, calling the
 company an “enlightened and
benevolent organization,”
 and patronized Latin Americans for not understanding the nature of the Cold War,
asserting that it was the U.S.’s duty to show the “unknowable millions…that our
enemies are their enemies.”48

There were some journalists who denounced the coup d’état and
recognized the irreversible damage that it had
done to U.S.-Latin American
 relations. Writing in The Nation, Bernard Rosen heavily criticized the
 propaganda
barrage used to attack the Arbenz reforms, comparing them to the “campaign
slander directed against ‘bolshevik’
Mexico in the twenties and thirties.” Rosen
 dismissed the charges of communism made against the Arbenz
regime, stating
the reforms were concessions to the Guatemalan middle class, not the proletariat.
Rosen charged
that by instigating the overthrow of Arbenz, the U.S. demonstrated
 that it was opposed to the industrial
development of Guatemala.49 Also
 appearing in The Nation, J. Alvarez del Vayo believed that
 “People like
Castillo Armas will ultimately be left behind as grotesque accidents
in the historical process.”50

Conclusion

 These journalists of The Nation alluded to a development that was
endemic to almost all of the coverage of the
coup d’état. That
is, the overwhelming majority of the journalists covering the events in Guatemala
accepted the
prevalent belief that Arbenz’s government was controlled by international
communism. All periodicals used in this
study approved of the Eisenhower administration’s
policies without exploring how these policies were constructed
and what the motivation
was behind them. Even The Nation, which traditionally had a left of center
orientation, did
not address the issue of the nature of the Arbenz regime until
 after the conclusion of “Operation Success.”

http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#38
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#39
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#40
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#41
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#42
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#43
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#44
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#45
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#46
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#47
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#48
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#49
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#50


DeRLAS Vol 2 No 1 Day

DeRLAS Vol 2 No 1 Day.html[8/29/2016 9:10:45 PM]

Therefore, the press in this regard not only surrendered its objectivity but
also failed in its duty to scrutinize the
government under which it serves. They
accepted statements made by U.S. government officials and charges
made by Guatemalan
dissidents without making any attempt to prove whether or not they were factual.

This does not mean the fear of Soviet expansion by both U.S. officials and
the general public should be readily
dismissed. There certainly were communist
 influences within the Guatemalan government under Arbenz. The
president’s personal
 secretary was an avowed communist, as was the President of the Congress, who
 was
second in line for the presidency. Communists also headed the Department
of Press, Propaganda, and Tourism,
the social security department, were prominent
within the diplomatic corps, and oversaw the administration of the
Agrarian
 Reform Act. Communists also controlled the labor and peasant  unions.51 Generally,
 however, the
journalists covering Guatemala neglected to point out that the
 Communist party was the smallest of the four
parties making up the government
coalition and had only 532 registered members in the entire country.52 The
press corps also portrayed the unions and the Arbenz government as synonymous,
 which they were not. The
unions did make up a substantial portion of Arbenz’s
support, but in no way were union leaders official members
of his regime.53 The
press ignored the vast improvements in Guatemalan society sustained under Arévalo
and
Arbenz, the substantial problems inherent in the latifundia system, or
the lavish concessions given to United Fruit
and other foreign companies. Instead,
 the press corps focused exclusively upon the communism issue while
virtually
 ignoring United Fruit’s role in the controversy. United Fruit, known to Guatemalans
 as el Pulpo (the
octopus), was rarely if ever mentioned in the stories
covering events in Guatemala in 1954. Therefore, the media
neglected to inform
 the general public of the complexity of the situation or point out some of
 the justified
grievances that Guatemalans had concerning both U.S. business
 interests and other aspects of their nation’s
relationship with the North.
The media establishment had clearly succumbed to the bi-polar rhetoric of the
Cold
War. As in so many other conflicts between the U. S. and Latin America,
the U.S. media would never attempt to
consider situation through the eyes of
Latinos.

As previously stated, Schlesinger and Kinzer have shown in their study of
 the coup d’état that people such as
Edward Bernays used contacts
within the media for the benefit of United Fruit and other U.S. financial interests.
Yet it is improbable that all journalists and editors were manipulated by Bernays
 to the degree to which they
portrayed the events in the slanted manner that
they did. All of these were reputable journalists and periodicals,
known for
their integrity and objectivity. These journalists were certainly not hacks
writing for tabloids that could be
bought off to spread gossip and half-truths.
 This would apparently mean that Bernays was one the greatest
propagandists
 of all time, who had “wagged the dog” better than anyone before or since. This,
 however, is
unlikely. Certainly Bernays was highly successful in portraying
 United Fruit as a victim of an unjust agrarian
reform law. He and Corcoran
have also been shown to be highly effective in spreading the misperception
that the
Arbenz government was a communist satellite controlled by the Soviet
Union. However, it is improbable that the
journalist community accepted the
United Fruit propaganda campaign verbatim without ever questioning at least
some of the stories released by Bernays. Therefore, there must be other reasons
why the events in Guatemala
were covered so subjectively.

The best explanation for this subjectivity is the nature of U.S. domestic
politics during the period. Like all events,
the episode in Guatemala was inextricably
 tied to other events, and thus was caused and influenced by other
seemingly
unrelated occurrences throughout the globe. It can be argued that the prevailing
 influence upon U.S.
foreign policy during the period was domestic anti-communism.  By
1954, Cold War propaganda that warned of
the dangers of the international communist
movement was at its zenith. Although his influence upon the political
process
 was beginning to decline by 1954, Sen. Joseph McCarthy of Wisconsin and the
 ideology that he
represented remained the predominant issue in U.S. politics.
McCarthy’s infamous purge of the State Department
—namely the
“old China hands”—has been well documented by historians. Whether this had an
effect upon U.S.
policy toward Latin America is unknown. What is evident, however,
 is that this purge and other related criticism
did make the Department of State
vulnerable to charges of being “soft” on communism. Given Secretary of State
John Foster Dulles’s policy of “rolling back the iron curtain,” coupled with
 the intricate financial ties that U.S.
government officials had with United Fruit,54 Latin
American specialists within the Department of State had little
chance of constructing
an objective Cold War foreign policy toward a country that was left of center,
did not take
direct orders from Washington, and was in the sphere of U.S. hegemony.

What does this mean for the U.S. media? Foremost, the coverage of the Guatemalan coup
d’état reveals that the
press was heavily influenced by this Cold
 War ethos. The belief in a bipolar world was held not only by U.S.
government
officials and the public at large, but the people within the media as well.
The coverage shows that the
media was just as subject to the fear of communist
infiltration as the rest of the U.S. They, like the rest of the U.S.
populace,
believed that Latin America was in the U.S. sphere of influence, and any
hint of communist infiltration
into the Americas had to be cut off at the
source. The French defeat by communist forces at Dien Bien Phu on

http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#51
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#52
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#53
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#54


DeRLAS Vol 2 No 1 Day

DeRLAS Vol 2 No 1 Day.html[8/29/2016 9:10:45 PM]

May 7,  195455—just
 one week before the Alfhem arms shipment was reported— only exacerbated
 this fear.
Undoubtedly many believed that if the French could be defeated
by communism in their own backyard, then the
U.S. certainly could be as well.
Regardless of the machinations of Bernays, the media’s traditional notions
of the
proper role of U.S.-Latin American relations, coupled with the dominating
influence of the Cold War, clearly gave
sufficient impetus for supporting
 intervention in Guatemala. The affair had started as an effort to defend
United
Fruit financial interests, but quickly became ensconced in the bipolar
 conflict. United Fruit and the financial
interests held by prominent U.S.
officials blended with the domestic politics of anti-communism and the Cold
War
to create a situation where the American media would easily acquiesce
to efforts to control a small nation whose
politics were questionable. Therefore,
David Graham’s charge in 1955 that portraying the Arbenz regime as a
Soviet
satellite “was pure McCarthyism,”56 was
a fairly accurate assessment of the press’s behavior. 

The media’s susceptibility to accept United Fruit propaganda, and neglect
to scrutinize official U.S. foreign policy,
only re-enforces the notion that
the media does not determine people’s thoughts, but does determine what they
are thinking about. During the U.S. led overthrow of Arbenz, the press only
 accentuated the feelings of
paternalism and self-righteousness that the U.S.
 has traditionally had toward Latin America in general and
Guatemala in particular.
They did not create them. Under the awesome influence of the Cold War, the
Fourth
Estate—like the vast majority of U.S. policy makers—would surrender
most if not all objectivity in its assessment
of Latin American politics. The
Christian Science Monitor, Newsweek, The New York Times, Time, The
 Nation,
and other major periodicals assisted the U.S. government in the
overthrow of a democratic system by focusing the
inherent fears of the American
people upon a small Central American nation that was experiencing democracy
for
the first time in its history. The press in turn surrendered its objectivity
 to both the public relations division of a
corporation that was only concerned
with its self-interests, and to its own mistaken beliefs that were endemic
to
the society in which it functioned. 

Endnotes

1 Christian, Shirley. Nicaragua:
Revolution in the Family (New York: Random House, 1986), 15. N.B. Despite
this
favorable view among many within the Left, U.S. Marines fought Gen.
Sandino and trained the Nicaraguan
National Guard to put down his rebellion.
Return

2 Ibid., 19. Return

3 Ibid., 381. Return

4 V. Stephen Schlesinger & Stephen
Kinzer, Bitter Fruit: The Untold Story of the American Coup in Guatemala
(New York: Doubleday, 1982), chap. six. Return

5 Ibid., 53. Return

6 For a complete description of the
agrarian reform legislation and its immediate effects, see ibid., passim.
Return

7 A discussion of these measures
of Arbenz can be found in Paul J. Dosal’s Power In Transition: The Rise
of
Guatemala’s Industrial Oligarchy, 1871-1994 (Westport: Praeger,
1995), chap. five. Return

8 Schlesinger & Kinzer, chap.
six and seven. Return

9 Ibid., passim. Return

10 Immerman, chap. four. Return

11 New York Times, January
31, 1954, 3; Ibid., February 3, 1954, 3; infra Gruson and Marshall
Bannell of the
National Broadcasting Company (NBC) were subsequently declared
persona
non grata by Arbenz for
“defamation” of  the Guatemalan government.
Return

12 Schlesinger & Kinzer, 153-54.
Return

13  Time, February 8,
1954, 36. Return

14  Newsweek, February
15, 1954, 54-55. Return

15  V., New York Times,
February 2, 1954, 10; February 21, 1954, 21; Newsweek, February
8, 1954, 44. Return

16  For a discussion of the
OAS Conference, see Richard H. Immerman, The CIA in Guatemala: The Foreign
Policy of Intervention (Austin: University of Texas Press, 1982), chap.
six. Return

17  New York Times, 
March 14, 1954, 6E. Return

18  Time, March 22,
1954, 39. Return

19  Ibid., March 15, 1954,
30. Return

20  Newsweek, March
15, 1954. Return

21  New York Times,
March 5, 1954, 18 Return

22

http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#55
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#56
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#Nation
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#1931
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#intervention
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#Massachusetts
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#state.
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#redistribution.
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#corporations.
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#America.
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#interests
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#companies
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#opposition
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#manner
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#child.
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#Canal
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#influence
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#one
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#issue
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#Americas
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#government
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#hands
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#ground


DeRLAS Vol 2 No 1 Day

DeRLAS Vol 2 No 1 Day.html[8/29/2016 9:10:45 PM]

  Ibid., 2. Return

23  For details of the Alfhem
arms shipment and the reaction by the U.S., see Schlesinger & Kinzer,
chps 10-11,
passim; and Immerman, 155-60. Return

24  Time, May 31, 1954,
30; op cit. Immerman, 158. Return

25  New York Times,
May 23, 1954, E9. Return

26  Ibid.  Return

27  Ibid., May 21, 1954, 1.
Return

28  V., Schlesinger
& Kinzer, chps11-12; Immerman, 7; and Cole Blaisier, The Hovering
Giant: U.S. Responses to
Revolutionary Change in Latin America, 1910-1985
(Pittsburgh:
University of Pittsburgh Press, 1985), 167-168.
Return

29  Schlesinger & Kinzer,
180. Return

30  Christian Science Monitor,
June 23, 1954, 1. Return

31  Ibid., June 24, 1954, 1.
Return

32  Ibid., 12. Return

33  The Nation, July
3, 1954, 4. Return

34  New York Times,
June 22, 1954, 26. Return

35  Ibid., July 11, 1954, 8E.
Return

36  Time, July 12, 1954,
39. Return

37  Ibid., 38. Return

38  Ibid., July 5, 1954, 31.
Return

39  Ibid., July 12, 1954, 39.
Return

40  Christian Science Monitor,
June 22, 1954, 1. Return

41  Newsweek, July 5,
1954, 46. Return

42  Christian Science Monitor,
June 30, 1954, 1. Return

43  Time, August, 23,
1954, 34. Return

44  Immerman, 177. Return

45  Time, October 4,
1954, 38. Return

46  Newsweek, December
6, 1954, 59. Return

47  Ibid., July 26, 1954, 40.
Return

48  New York Times,
July 11, 1954, (Magazine Supplement), 38. Return

49  The Nation, July
31, 1954, 88-89. Return

50  Ibid., August  14,
1954, 124. Return

51  John Gillin and K.H. Silvert,
“Ambiguities in Guatemala.” Foreign Affairs, April 1956, 471. Return

52  Ibid. Return

53  v., Ronald M. Schneider,
Communism
In Guatemala, 1944-54 (New York: Frederick A. Praeger, 1959), chap.
six, passim. Return

54 For a discussion of the financial
ties between U.S. officials and United Fruit, see  Schlesinger &
Kinzer, chap.
seven, passim. Return

55  Patrick J. Hearden, The
Tragedy of Vietnam (New York: Harper Collins, 1991), 59. Return

56  The Nation, May
21, 1955, 449. Return

Bibliography

Primary Sources:

Christian Science Monitor. Columbia: University of Missouri
Library.

Foreign Affairs. Columbia: University of Missouri Library.

Nation. Columbia: University of Missouri Library.

Newsweek. Columbia: University of Missouri Library.

New York Times. Columbia: University of Missouri Library.

Time. Columbia: University of Missouri Library.

http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#action
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#media.
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#rica
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#bridgehead
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#jest
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#time
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#Success
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#March
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#Armas
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#conflict
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#faced
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#resolution
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#merica
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#ictions
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#nism
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#office
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#fice
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#on
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#effectively
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#Marines
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#swap.
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#ing
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#cast,
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#easily
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#hower.
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#affairs
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#mies
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#mala
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#cess
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#unions
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#country
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#regime
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#Fruit
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#1954
http://www1.udel.edu/LAS/Vol2-1Day.html#yism


DeRLAS Vol 2 No 1 Day

DeRLAS Vol 2 No 1 Day.html[8/29/2016 9:10:45 PM]

Secondary Sources:

Blasier, Cole. The Hovering Giant: U.S. Responses to Revolutionary
Change in Latin America, 1910-1985.
Pittsburgh: University of Pittsburgh
Press, 1985.

Christian, Shirley. Nicaragua: Revolution in the Family. New
York: Random House, 1986.

Dosal, Paul J. Power in Transition: The Rise of Guatemala’s Industrial
Oligarchy, 1871-1994. Westport: Prager,
1995.

Hearden, Patrick J. The Tragedy of Vietnam. New York: Harper-Collins,
1991.

Immerman, Richard H. The CIA In Guatemala: The Politics Of Intervention.
Austin:  University Of Texas Press,
1982.

Schlesinger, Stephen & Stephen Kinzer. Bitter Fruit: The Untold
Story of the American  Coup in Guatemala. New
York: Doubleday,
1982.

Schneider, Ronald M. Communism in Guatemala, 1944-54. New York:
Frederick A. Praeger, 1958. 

    Last updated: December 14, 2000


	Local Disk
	DeRLAS Vol 2 No 1 Day


